Auster Mk V – Ten, který sloužil přímo na frontě

16.07.2024

Každá armáda potřebuje ke své činnosti letadla, která se nemohou pyšnit počtem sestřelů nepřátelských stíhaček nebo tunami pum svržených při náletech. Potřebuje ale také lehká letadla s velmi krátkým startem a přistáním, poctivé dříče, kteří slouží jako spojovací a průzkumné, jejichž posádka dokáže korigovat zásahy dělostřelectva.

Jejich práce je důležitá a nebezpečná, protože sloužily v bezprostřední blízkosti fronty bez možnost využití vybavených letišť. V britské armádě tuto nezáviděníhodnou činnost vykonávaly právě letouny British Taylorcraft AUSTER. Jedná se o vzpěrový hornoplošník s ostruhovým podvozkem, konstrukce „trubky a plátno“.

První stroje se vyráběly již od roku 1939 jako dvoumístné Mk I. i pro civilní sektor. Po vypuknutí 2. světové války byly civilní stroje mobilizovány. Verze Mk I.– Mk III. byly dvousedadlovky a lišily se od sebe použitými motory. Verze Mk IV. A Mk V. již byly třísedadlové, když třetí sedadlo bylo přidáno uprostřed trupu za dvě přední.

S tímto letadlem létali také někteří naši piloti ve Velké Británii a poválečné československé letectvo provozovalo 3 stroje tohoto typu.