Obrovským zážitkem jak pro fanoušky letectví, tak i pro samotné pořadatele bude vystoupení Mustangů P-51D. Ve vzduchu totiž všichni uvidí jedny z nejznámějších strojů II. světové války.
Jednomístný P-51 Mustang se proslavil svou rychlostí a dlouhým doletem, což mu umožňovalo účinně eskortovat americké bombardéry na jejich náletech nad Německo a Japonsko během druhé světové války. Během válečných letů nad Evropou vynikal Mustang svou schopností chránit a podporovat strategické bombardéry B-17 a B-24, což hrálo klíčovou roli ve vzdušné nadřazenosti spojenců.
Na úplném začátku byla Velká Británie, která po firmě North American chtěl vyvinout nový moderní stíhací letoun, který by mohl nahradit starší modely, jako byl Curtiss P-40 Tomahawk. První verze Mustangu vzlétla v roce 1940, ale s motorem Allison nedosahovala potřebného výkonu. Proto byl později nahrazen anglickým motorem Merlin vyráběným v USA u firmy Packard, což vytvořilo verzi P-51B a další. Tento model se poprvé objevil v boji v roce 1943 a rychle získal reputaci vynikajícího letadla se skvělým výkonem také proto, že zde byl poprvé u stíhačky použit laminární profil křídla.
Verze P-51D, která byla vylepšena o silnější výzbroj a ikonický překryt kabiny se stala nejrozšířenějším modelem Mustangu. Namísto čtyř kulometů ráže 12,7 mm nesl P-51D šest kulometů stejného kalibru umístěných v křídlech. Celkem bylo vyrobeno více než 7 900 kusů této verze, což svědčí o jeho zásadní roli v boji a významu pro spojenecké síly během druhé světové války.
I po skončení války si Mustang udržel svou reputaci a byl nasazen i během Korejské války, i když postupně byl nahrazován modernějšími proudovými letouny. Nicméně jeho dědictví jako jednoho z nejslavnějších bojových letadel v historii zůstává nedotčené.
V Chebu uvidíme Mustangy Excalibur a Little Rebel
Excalibur
Vyroben byl v Dallasu v roce 1945. V americké armádě sloužil až do roku 1963, kdy ho odkoupil pan Steverson a tím určil letounu jeho nové využití. V následujících letech často střídal majitele a začal se zúčastňovat různých leteckých dnů v USA. Dalším významným majitelem se stal až v roce 1997 James M. Read, který letounu vtiskl nový nátěr, který můžeme vidět i dnes - modrý trup s invazními pruhy na spodní části křídla a trupu, šachovnicová směrovka a kódové označení PE-R (328. peruť, 352. stíhací skupina, 8. americká letecká armáda – Mighty Eight). Na přední části trupu byla namalována silueta meče a název Excalibur. V roce 2011 ho koupila česká společnost Český letecký ráj.
Little Rebel
Stíhačka P-51D-30-NT Mustang s číslem 45-11495 byla vyrobena v Dallasu v roce 1945, ale bohužel přišla na svět až příliš pozdě na to, aby se zapojila do akce za druhé světové války. Tento Mustang skončil ve skladu, než si ho koupilo Royal New Zealand Air Force (RNZAF). V srpnu 1951 se konečně vznesl nad novozélandským nebem s novým číslem NZ2406 na letišti v Ardmore. Dále sloužil ve škole pro piloty a později přešel k různým perutím RNZAF. Po roce 1955 byl vládou nabídnut k prodeji.
V dalších letech byl Mustang bez křídel (ano, několika Mustangům byla odstřižena křídla pro lepší přepravu) a byl uložen v muzeu RNZAF. V tomto stavu ho našel Philip Warner z Velké Británie řekl: "Chci mu vrátit krásu a lesk.“ Stroj, proto odkoupil jako projekt k renovaci. V roce 2004 restaurátor Mustangů Bob Baker z USA projekt zakoupil a zadal výrobu nové sady křídel. Během rekonstrukce bylo za sedadlo pilota instalováno i druhé sedadlo pro cestující. V roce 2009 byla renovace dokončena a Mustang byl zaregistrován jako N5551D.
Teď k barvám! Mustang dostal vzhled letounu s číslem 44-13737 se jménem "Little Rebel", kterým létal během druhé světové války Lt. Charles "Buck" Pattillo ze 486th FS/352nd FG. Absolvoval 37 misí a zničil 5 německých letadel. Barva stroje má spoustu detailů, které vás vrátí rovnou do roku 1945.
Nad Chebem se od února 1945 Mustangy objevovaly skoro denně. Kromě doprovodu bombardérů prováděly volné stíhání a hloubkové nálety na pozemní cíle.V blízkém okolí se jim dokonce podařilo sestřelit 1 Me-109G a 2 tryskové stroje Me.262 A1a-U3 Schwalbe, které byly vyráběny v chebské letecké továrně FWE.
Přeskočme teď na současnost. "Little Rebel" se v roce 2009 objevil v novém kabátě na EAA Air Venture v Oshkosh a okamžitě si odnesl cenu za "Nejlepší P-51". Od té doby však moc neletěl. S 88 hodinami od renovace se dostal na prodejní trh. A v roce 2022 si ho koupil britský pilot Stephen Stead, který má zkušenosti s létáním na Spitfire Mk.XVI. Mustang tak má novou posádku, a my máme radost, že Hangar 3 z Classic Trainers Líně s ním mohou přiletět, aby potěšily všechny fanoušky.