Historická lahůdka: Skupina dvouplošníků Bücker 131 Jungmann

05.04.2024

Na letošním Leteckém dni v Chebu bude jedním z taháků skupina tří dvouplošníků Bücker 131 Jungmann. Dva legendární letouny, původem z přebytků španělské armády a jeden s rakouskou historií, se staly symbolem vzdušných akrobatických představení díky své eleganci, agilitě a historii.

Letoun, který pro firmu Bücker navrhl švédský konstruktér Anderson se v Německu vyráběl od roku 1934. Sloužil především pro výcvik nových pilotů Luftwaffe. Vzhledem k velmi dobrým vlastnostem se dočkal velkého rozšíření díky licenční výrobě v Maďarsku, Španělsku, Švýcarsku, Japonsku i v Československu.

S výrobou u nás začala firma Tatra, která vyrobila 25 strojů označených T-131. Za Protektorátu byla výroba převedena do Avie, která vyráběla 20-24 kusů měsíčně. Po válce výroba v Avii pokračovala až do roku 1949 s českými motory Walter a dostaly označení C-104. Označení bylo vojenské, ale C-104 u nás létaly i v Aeroklubech.

Skupinu těchto úžasných strojů, které se představí v Chebu, tvoří exempláře s čísly 1.131 Jungmann a jeden s číslem T-131. První z nich, označený D-EELE v červené barvě, druhý s identifikací D-EAXL, který se pyšní elegantním černým nátěrem a třetí s označením OE-CGH v modré barvě. První dva putovaly zpočátku ze Španělska do Německa, a nakonec se dostaly do České republiky, kde našly své nové majitele. Poslední jmenovaný se na naše území dostal z Rakouska.

Červený Bücker Jungmann prodělal v roce 1986 významnou modernizaci, při které byl vybaven výkonnějším motorem, zatímco černý následoval tuto cestu tři desetiletí později. Oba letouny si v České republice našly své první majitele, kteří je s láskou restaurovali a udržovali v perfektním stavu. V roce 2009 byl červený Bücker Jungmann prodán v aukci, avšak o dva roky později prošel důkladnou generální opravou. Stejně tak byl renovován i černý exemplář tři roky předtím. Modrý Bücker Jungmann má označení T-131 a jeho přezdívka je Georg II. Ta vznikla na popud původního majitele, jehož dědeček se jmenoval Georg a za války létal v podobném modrém stroji. Do České republiky byl stroj odkoupen v roce 2016.

Létání s těmito legendárními letouny přináší nejen vzrušení divákům, ale i pilotům, kteří se v nich cítí jako v pohádce. Bücker Jungmann, létající rychlostí až 290 km/h, jsou připraveni na maximální přetížení až +4G, což umožňuje pilotům provádět náročné akrobatické kousky s jistotou a precizností.